- Menyampaikan maklumat
- Tujuan utama promosi dilakukan adalah untuk menyampaikan maklumat barang baru di pasaran.
- Antara maklumat yang disampaikan semasa promosi dijalankan ialah:
- ciri barangan
- harga barangan
- cara penggunaan
- kelebihan barangan berkenaan
- Memujuk dan mempengaruhi
- cara ini biasanya dilakukan dengan menonjolkan kelebihan dan keistimewaan barangan berkenaan dan mengaitkannya dengan kehidupan yang bergaya ataupun kehidupan yang sempurna.
- Mewujudkan pasaran baru
- Pasaran baru akan wujud apabila orang ramai membeli keluaran baru itu untuk mencubanya.
- Sekiranya promosi yang dijalankan itu benar-benar meyakinkan orang ramai mengenai barangan tersebut, pengguna jenama lain juga akan terpengaruh untuk mencubanya.
- Mengekalkan pasaran sedia ada
- Promosi yang dilakukan adalah sebagai peringatan kepada pengguna sedia ada bahawa barangan ini bukan sahaja masih wujud dalam pasaran.
- Barangan ini juga telah diperbaiki kualitinya.
- Dengan pengiklanan yang berulang, promosi akan cuba mewujudkan kesetiaan pelanggan dan menghalang pengguna tetapnya daripada mencuba barangan jenama lain.
- Meningkatkan jualan dan mengurangkan kos
- pertambahan kuantiti jualan akan membolehkan pengeluaran secara besar-besaran dijalankan untuk menikmati faedah ekonomi bidangan.
- Ini bermakna kos seunit akan menurun dan harga barangan akan menjadi lebih murah.
- Penurunan harga barangan akan meningkatkan kuantiti jualan dan akhirnya akan menambahkan keuntungan.
- Memantapkan imej barang dan syarikat
- Promosi yang agresif dan intensif secara tidak langsung mempengaruhi pengguna untuk mengaitkan imej baik atau keunggulan dengan jenama yang dipromosikan.
- Promosi telah dapat mewujudkan nama baik atau ihsan kepada syarikat berkenaan.
- Di samping itu, reputasi yang baik kesan daripada promosi akan melahirkan kesetiaan pengguna terhadap sesuatu barang atau pekhidmatan.
- Mengatasi pesaing
- Tujuan utama mengadakan promosi adalah untuk menambahkan kuantiti jualan dengan mengatasi pesaing yang mengeluarkan barangan yang sama dalam pasaran.
- Promosi yang dirancang dengan baik dan agresif akan dapat mempengaruhi pengguna untuk menggunakan jenama barangan yang dipromosikan.
BLOG INI MERUPAKAN BLOG PENDIDIKAN KHUSUS UNTUK PELAJAR SEKOLAH MENENGAH ALIRAN SAINS SOSIAL. BLOG INI JUGA SESUAI KEPADA MEREKA YANG INGIN MENCEBURKAN DIRI DALAM BIDANG PERNIAGAAN. SELAMAT MELAYARI BLOG KAMI INI. SEMOGA IA MEMBERI MANFAAAT KEPADA ANDA SEMUA. TQ
Monday, 7 May 2012
6.1a PERANAN PROMOSI
Promosi memainkan peranan yang amat penting dalam perniagaan. Berikut adalah peranan promosi:
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment