- Promosi adalah kaedah yang digunakan untuk mempengaruhi pengguna membeli sesuatu keluaran.
- Pemasaran pula merajuk kepada strategi, proses atau kaedah yang berkesan untuk menyalurkan barangan daripada pengeluar kepada pengguna.
Bahagian Campuran Pemasaran
Produk
- Produk ialah barangan yang hendak diagihkan kepada pengguna
- Contohnya buku, beg dan pakaian.
- Produk yang dihasilkan mestilah memenuhi kehendak pengguna
- Bayaran yang dikenakan kepada pelanggan
- Harga yang dikenakan mestilah dapat sekurang-kurangnya menutup kos pengeluaran dan dapat bersaing dengan harga barang yang sama yang dikeluarkan oleh penegluar lain.
- Kaedah atau strategi yang digunakan untuk meluaskan pasaran dan meningkatkan kuantiti jualan untuk sesuatu barang yang dihasilkan.
- Penggunaan atau cara kaedah yang sesuai, tepat dan berkesan akan menjamin pasaran untuk sesuatu produk.
- Cara perantaraan yang digunakan sebelum sesuatu barang di salurkan daripada pengeluar kepada pengguna.
- Hasil keluaran mestilah diagihkan pada masa, tempat, dan harga yang dikehendaki pengguna.
No comments:
Post a Comment