Pages

Tuesday, 8 May 2012

6.1b PROMOSI DALAM PEMASARAN

Promosi Dalam Pemasaran
  • Promosi adalah kaedah yang digunakan untuk mempengaruhi pengguna membeli sesuatu keluaran.
  • Pemasaran pula merajuk kepada strategi, proses atau kaedah yang berkesan untuk menyalurkan barangan daripada pengeluar kepada pengguna.  

Bahagian Campuran Pemasaran

Produk
  • Produk ialah barangan yang hendak diagihkan kepada pengguna
  •  Contohnya buku, beg dan pakaian.
  • Produk yang dihasilkan mestilah memenuhi kehendak pengguna
Harga
  •  Bayaran yang dikenakan kepada pelanggan
  •  Harga yang dikenakan mestilah dapat sekurang-kurangnya menutup kos pengeluaran dan dapat bersaing dengan harga barang yang sama yang dikeluarkan oleh penegluar lain.
Promosi
  • Kaedah atau strategi yang digunakan untuk meluaskan pasaran dan meningkatkan kuantiti jualan untuk sesuatu barang yang dihasilkan.
  • Penggunaan atau cara kaedah yang sesuai, tepat dan berkesan akan menjamin pasaran untuk sesuatu produk.  
Agihan
  • Cara perantaraan yang digunakan sebelum sesuatu barang di salurkan daripada pengeluar kepada pengguna.
  • Hasil keluaran mestilah diagihkan pada masa, tempat, dan harga yang dikehendaki pengguna.

No comments:

Post a Comment